Litteraturpristagarna

och deras böcker

Utvecklar sin förmåga tankesätt källor

Ofta används Wordle eller liknande verktyg för att illustrera var tonvikten ligger i en text. Styrdokument för skolan utnyttjas inte sällan för att se vilka ord författarna är särskilt förtjusta i. Här är en som illustrerar syftet för ämnet Svenska för gymnasiet med hjälp av Wordle.

Skärmavbild 2015-01-08 kl. 23.19.43

Jag vet inte riktigt vad den säger. Eleverna ska en hel del, med undervisningen. Och rätt mycket typer av texter.

Men jag är nog mer förtjust i William Burroughs cut upsKlipp isär texten, klistra ihop den på nytt i en annan ordning och se vad resultatet blir. Lite som konstens collageteknik. På så vis kan man få fram nya betydelser som tidigare låg dolda, textens inre mening avslöjas, är tanken (nåja…). Men vi testar. Samma text, nu körd ett par gånger genom en cut-up machine:

stimulera elevernas eleverna tillfälle att värdera lust att till att andras muntliga till nya eleverna utvecklar sin förmåga tankesätt källor. ska ges möjlighet att egen värdering och andras bygga upp texter, både råd. I det svenska skönlitteratur och andra typer språket, kunskaper om och för vidare studier. I undervisningen ska att i andra typer reflektera över skönlitteraturen se såväl det olika typer av språklig som krävs för vardags- av texter samt få och samhällsliv. Undervisningen i sätta innehållet och föreställningsvärldar. ämnet svenska ska syfta Den ska utmana eleverna Undervisningen ska hur och den skriftlig kommunikation som behövs därmed stödja deras personliga egna muntliga framställningar egna utbildningen. man söker, i arbetslivet använda och utveckling. Eleverna samt att texter, efter skönlitteratur sammanställer och kritiskt granskar och andra till att läsa och arbeta med eleverna typer av information från olika utvecklar rum. och öppna för tala, skriva, läsa utveckla sådana kunskaper om till egna erfarenheter, och framställningar och texter samt lyssna och intressen muntlig och till att att eleverna att kommunicera bearbeta sina nya perspektiv. i utvecklar kunskaper eleverna utvecklar förmåga att om tal och skrift Vidare ska undervisningen leda ges möjlighet ge dem möjlighet att och livsvillkor, tankar muntlig och skriftlig framställning ska tillägna sig de typer av skönlitteratur och ge särskiljande som det allmänmänskliga i tid språkliga redskap variation. Undervisningen ska även Undervisningen De ska också ges möjlighet att och ska också leda bidra till i relation texter samt film och andra medier eleverna dess uppbyggnad och en tillit till sin ges rikliga tillfällen att tala, som källa undervisningen ska eleverna få egen språkförmåga av till självinsikt och förståelse skriva, läsa och texter. möta olika ursprung samt Eleverna ska lyssna. Undervisningen i av andra människors erfarenheter,

Ur denna ordmassa ska konstnären gallra ut det användbara, skala bort dödköttet, vilket jag gjort genom att rödmarkera vissa ord och fraser. Det som återstår är textens kärna, dess egentliga budskap. Om inte annat är det ganska vackert:

Stimulera elevernas tillfälle att värdera lust
utvecklar sin förmåga
tankesätt källor
att i andra typer reflektera
 
Undervisningen ska hur och
kommunikation som behövs
man söker
 
olika utvecklar rum
bearbeta sina nya perspektiv
 
Undervisningen ska även
Undervisningen
bidra till i relation
 
Eleverna ska lyssna
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 31 januari, 2013 by in Uncategorized and tagged , .
Follow Litteraturpristagarna on WordPress.com

Ange din epostadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg.

%d bloggare gillar detta: