Litteraturpristagarna

och deras böcker

Fördelning efter genre

Att räkna ut fördelning efter genre är inte helt lätt då flera av pristagarna inte kan bliva vid sin läst utan ska hålla på och experimentera med olika former. Särskilt vanligt var detta bland de tidiga pristagarna. Idag skriver man romaner eller så skriver man dikter och så är det bra med det.

Jag har helt enkelt utgått från den genre de huvudsakligen skrivit i, eller den som de uttryckligen belönats för. Somliga har varit lika flitiga i mer än en och har därigenom hamnat i två kategorier – därför kan det verka finnas fler pris än det egentligen gör. Ibland har jag bara gissat (alltså, Canetti?). Det här är i alla fall fördelningen för samtliga pris:

Fördelning samtliga

Fördelning genre samtliga pris

Prosa är avsevärt populärast att belöna, tätt (eller, ja) följd av lyrik. Dramatiker har det funnits några stycken, och faktiskt ett par filosofer och historiker också. Bilden blir emellertid en annan om vi plockar ut pristagarna för de första 27 åren (jag vet inte varför det blev just 27. Trettio hade kanske sett snyggare ut men nu orkar jag inte göra nya diagram):

Fördelning 1901-1927

Fördelning genre 1901–1927

Prosan leder i och för sig även här, men hack i häl följer lyriken och dramat. Även filosofin och historian verkar fortfarande ha en chans. Jämför man med fördelningen de senaste 27 åren ser dock bilden helt annorlunda ut:

Fördelning 1988-2014

Fördelning genre 1988–2014

Prosan har nästan helt tagit över. Dramat är på väg att försvinna och filosofin och historian är helt utraderad. Eftersom Akademien står över trender och andra nycker måste förklaringen vara att det helt enkelt inte skrivs särskilt bra lyrik eller drama nuförtiden och att ingenting filosofiskt eller historiskt av värde har publicerats sedan 1953.

Lämna en kommentar

Follow Litteraturpristagarna on WordPress.com

Ange din epostadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg.