Litteraturpristagarna

och deras böcker

1919 Spitteler – mytisk, heroisk, allegorisk

Carl Spitteler får en pliktskyldig sida i Litteraturens världshistoria. En berömmelse som bleknade snabbt, pessimist av schopenhauersk läggning, en kort tid hyllad som en ny Nietzsche. Verket som framhålls som det främsta, och som han också fick priset för, är Olympischer Frühling, ett diktepos om byggandet av en ny myt om världen. Det är emellertid inte det jag har läst.

Född 1845, studerade juridik och teologi i Basel och Zürich. Arbetade som lärare i Ryssland, hamnade senare i Finland. Mer lärarjobb i Bern där han också verkade som journalist. Ekonomiskt oberoende tack vare ett arv blev han författare på heltid. Debuterar 1880 och det är mytiska epos, heroiska dikter, allegoriska dikter. På 1890-talet går han mot den realistiska prosan och av dessa verk räknas Conrad löjtnanten som det mest betydelsefulla. Detta är också ett av de två magasinerade exemplar Stadsbiblioteket kan uppbåda, det andra är Imago från 1906. Det blir det senare jag tar mig an.

Carl_spitteler_1905

Ett stycke mänsklig tragi-komedi

Ibland hittar man något man inte kunde tro existerade. Åtminstone inte då. Imago ska vara självbiografisk, en ”omdiktning [av] hans egen själs- och utvecklingshistoria”. Det är en svart komedi, eller ”ett stycke mänsklig tragi-komedi” om en misslyckad kärlekshistoria. Det är ett slags inre monolog som gör bruk av det undermedvetna. Den lästes också av Freud och inspirerade möjligen i viss mån utvecklingen av psykoanalysen – den psykoanalytiska tidskriften Imago tog förstås sitt namn härifrån. I romanen kommer huvudpersonens olika jag – förnuftet, hjärtat, m.fl. – i samspråk och konflikt med varandra. De personifieras, ges röst, styrs och ställs med:

Men för säkerhets skull gjorde han en rond genom sin själs Noaks ark från översta våningen och ända ned i det undermedvetnas källarvalv, utdelande förmaningar och vishetsregler åt alla håll […] Till sist lät han som avslutning lejonet ryta nedåt trappan:

’Har ni förstått nu allihop?’

’Ja, vi förstår.’

’Gott, så uppför er också därefter och håll styr på varandra!’

Genom denna mönstring skaffade han sig lugn.

Det är en själs utvecklingshistoria, och en katastrofalt misslyckad kärlekshistoria, men så skönt absurdistisk och självironisk. Den påminner inte så lite om Boris Vians Dagarnas skum och jag skulle bli förvånad om Vian inte låtit sig påverkas både av formen, strukturen och handlingsförloppet. Skillnaden är väl att här dör ingen, förutom stoltheten, och här är kärleken försmådd snarare än dödsdömd. Jämför stilen. Här Vian i ”Rörmokaren”:

Det kunde inte vara Jasmin som ringde på dörren för hon var på nåt skumt ställe och handlade med sin älskare. Det kunde inte heller vara min onkel eftersom han dog för två år sedan. Hunden ringde oftast två gånger och själv hade jag nyckel. Alltså måste det vara någon annan. Det var en tydlig singal, tung… trög, kanske… nej, snarare tät: en långsam och kostsam påringning.

Följaktligen var det rörmokaren.

Här Spitteler:

”Väl bekomme” önskade honom hans kropp. ”Tack, Konrad!” svarade han vänligt. Han brukade nämligen, eftersom han kom så väl överens med sin kropp, kamratligt kalla den för Konrad.

Imago lär vara en otypisk Spitteler, men det är en av de roligaste upptäckterna hittills. Inte nobelprisklass, men det friskaste och ett av de mest upplyftande verken sedan starten. Det blir en Gaius (se programförklaring), men vem borde fått priset istället? Edith Södergran förstås.

IMG_1030

Bästa meningen: ”Det är alltså verkligen möjligt att ett kvinnoväsen, åt vilket ödets ynnest skänkt den lotten att få andas evighetsluft i gemenskap med en utvald, kan föredraga att med första bästa skäggiga individ vada ut i familjelivets träsk!”

Annonser

2 comments on “1919 Spitteler – mytisk, heroisk, allegorisk

  1. Johannes
    29 maj, 2015

    Det här lät ju riktigt bedårande. Det får nog bli en tur ned i biblioteksmagasinet under sommaren.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 22 maj, 2015 by in Schweiz and tagged , , , , .
Follow Litteraturpristagarna on WordPress.com

Ange din epostadress för att följa denna blogg och få meddelanden om nya inlägg.

%d bloggare gillar detta: